Waarom is een call to action zo belangrijk?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen en antwoord te geven op de vraag. Een CTA (Call To Action) is belangrijk omdat mensen anders niet weten wat ze moeten doen. Vertaald: Oproep Tot Actie. Tja, in marketingtermen is alles Engels. Beetje vermoeiend soms, maar ach, geeft ook wel weer schwung aan alles. Om even een zijsprongetje te maken. Laatst had ik het over een contentmarketeer. Binnen de marketing weten we dan allemaal wat we bedoelen. Maar ik zat niet tussen marketeers. En dus dachten ze dat ik het over een tevredensheidsmarketeer had. Hele logische gedachte. Veel logischer eigenlijk. En zijn we dat als marketeer niet allemaal? We willen namelijk de klant tevreden stellen, wie niet ;-).

Nou, dat was het zijsprongetje. Nu weer naar de CTA oftewel OTA in het Nederlands.

Alleen lezen? Je hebt mooie folder gemaakt, mooie teksten staan erin, mooie foto's, het is allemaal prachtig. Maar wat wil je nu dat de lezer gaat doen? Alleen lezen? Dan is een OTA niet nodig. Maar meestal wil je toch dat er iets gebeurd. Je wilt bijvoorbeeld dat de lezer contact met je opneemt. Of je wilt dat de lezer je website bezoekt voor meer informatie. Dat moet je dan ook expliciet vermelden. Anders gebeurd er in veel gevallen niets. Ga maar eens bij jezelf na. Als je iets leest en er wordt je niet verteld wat je moet doen, dan doe je waarschijnlijk niets. Online Een website staat natuurlijk ook boordevol OTA's. Je wilt namelijk vooral dat ze op buttons gaan klikken en dan vervolgens tot een actie overgaan, zoals inschrijven voor een nieuwsbrief, een product bestellen, doneren, tickets kopen. Ook social media vereist oproepen tot acties. Soms is het doel alleen awareness (daar gaan we weer... ), het doel is dus bewustzijn creëren. Maar mensen klikken graag door. Als er geen oproep tot actie in het bericht staat, bijvoorbeeld 'klik op deze link voor meer informatie' of 'lees verder', gaan mensen toch klikken. Op de foto bijvoorbeeld, maar dan gebeurd er niets. Zonde! Mensen willen ook actie. Geef ze dan ook actie :-).

Heldere boodschap Een goede oproep tot actie is een heldere boodschap. Je geeft eerst redenen waarom je wilt dat iemand tot actie overgaat. Als je bijvoorbeeld wilt dat iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief, dan plaats je niet los een button met de tekst: schrijf je in voor de nieuwsbrief. Waarom zou iemand dat dan doen? Als je eerst een reden geeft, zijn mensen al sneller geneigd om zich in te schrijven. Bijvoorbeeld: wil jij wekelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws? Schrijf je dan nu nu in voor onze nieuwsbrief. Je kunt dan natuurlijk ook nog erbij zetten om welk nieuws het gaat. Als je een poppodium bent, dan kun je zeggen dat je altijd als eerste op de hoogte bent van de nieuwste concerten en leukste verhalen over artiesten. Dat kan een reden voor iemand zijn om zich aan te melden. Nog aantrekkelijker Maar je kunt het nog smeuïger maken. Oftewel, aantrekkelijker. Mensen zijn namelijk dol op extraatjes. Je kunt ze dus naast dat ze nieuws krijgen, ook nog iets geven als ze zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Dat kan korting zijn, wel substantieel, geen lullige 5%..Maar je kunt ook voor iets tastbaars kiezen. Dat kan een gratis ticket voor een concert zijn, als je een poppodium of theater bent. Een stenen hartje aan een hanger voor een goed doel, een gratis penselenset als je schilderscurssussen geeft etc. Als het maar relevant is aan wat je als bedrijf of stichting doet. Dus niet een lullige pen met logo erop. Tenzij je natuurlijk een copywritingsbedrijf bent, haha. Uhm, tekstschrijvers..


Wil jij ook je call to actions of oproepen tot acties op orde brengen of verbeteren? Neem dan contact met ons op via: info@koala-bandits.nl





Recent Posts

See All