top of page

Waarom houden we van merken?

Je zou denken: als consument zijn we alleen maar meer geld aan een merk kwijt. In zekere zin is dat ook zo. Maar...ja er is altijd een maar. Maar eerst: waarom houden bedrijven van merken?


Juist ja. Deze zorgen voor meer omzet en winst.


Dus, waarom houden consumenten dan van merken?? Is het de hoge kwaliteit? Mmm... Link & Co en Audi: zelfde kwaliteit andere prijs Kipsta en Nike: zelfde kwaliteit andere prijs Misschien ben je nog niet overtuigd. Je denkt misschien nog steeds: "Ja maar, de kwaliteit is echt hoger!' Nou de branding van het merk is dan héél goed gelukt :-). Dan nu de daadwerkelijke reden. Of eerder gezegd redenen. Om dat duidelijk te maken vergelijken we onbekende merken met bekende merken.


Onbekend merk:

  • rationeel alles afwegen

  • kost tijd en energie

  • daar hebben we geen zin in

  • we zijn liever lui dan moe ;-)

Bekend merk:

  • maakt kiezen makkelijker, want

  • je weet wat je eraan hebt – denkt te hebben ;-)

  • een merk kiest voor jou en dat mag best een beetje meer geld kosten dus

Onbekend merk:

  • je loopt risico

  • je weet nog niet wat je koopt

Bekend merk:

  • vertrouwd

  • geeft je het gevoel geen risico te lopen

Onbekend merk:

  • onbekend (dûh)

  • weinig herhaling

  • geen vertrouwen

Bekend merk:

  • bekend (dûh)

  • logo en stijl eenduidig

  • veel herhaling

  • vertrouwen

Onbekend merk:

  • geen verhaal

  • geen identiteit

  • geen imago

Bekend merk:

  • verhaal

  • identiteit

  • imago

Verhaal

Met name het verhaal van een merk is belangrijk. Want hier ontlenen we onze identiteit aan en zorgen voor een bepaald imago.

  • De punker wil rebels overkomen.

  • De politicus wil betrouwbaar overkomen.

  • De rapper wil stoer overkomen.

Allemaal een ander imago. Het verteld wat hun identiteit is. Het verteld waar ze voor staan. Ze vertellen een verhaal met hun uiterlijk. En dat is fijn! Want dan hoef je het niet letterlijk te vertellen, maar zien mensen het zo al aan je. Een merk kan dat nog eens versterken. Dat kan een kledingmerk zijn, maar ook een merk van eten of een supermarkt of een auto. Het maakt eigenlijk niet uit.

  • Die ene broek van Levi's, 501, die is wel erg stoer. Als ik die draag ben ik net zo stoer.

  • Of die Nike schoen of shirtje. Als ik die draag wordt voel ik mij als een bekende sportheld.

  • Of die pot pindakaas, ja alleen van Calvé, want daar wordt je groot en sterk van. Net zoals die beroemde schaatser. En ouders zijn natuurlijk dol op om dit hun kinderen te geven, want dan zijn ze goed bezig. Gezond, lekker en je wordt er sterk van ;-).

En uiteraard de Koala Bandits. Die ken je natuurlijk ook. Als je met deze helden zaken doet, krijg je vanzelf superpowers.


Je koopt dus geen product, maar je koopt een verhaal en identiteit. En dat is waar bekende merken sterk in zijn.


Samengevat:

Wat vinden consumenten het belangrijkste? Juist ja. Identiteit. Daarna vertrouwen,

Vervolgens gemak,

en als laatste de functie.


Dus de volgende keer als je een bekend merk boven een B-merk verkiest weet je waarom. En dat is helemaal niet erg. Dat is juist fijn :-).







Recent Posts

See All
bottom of page