top of page

Marketing?! Wat moet ik ermee?

Updated: Dec 11, 2022

Wat is marketing nu eigenlijk? Het is zo breed dat je het vaak niet begrijpt omdat het zo ongrijpbaar is. Het is te abstract. En er zijn tientallen definities die de ronde gaan. De meeste simpele is: Marketing is alle activiteit die een bedrijf uitvoert om de verkoop van producten of diensten te bevorderen. Oke, dus dat is wat we doen. Maar wat valt daar dan onder en hoe doe je dat? Het blijft erg breed.

Trucjes

Wat is het doel nu van marketing? Oké, het bevorderen van de verkoop. Dan denk je al snel aan korte termijn acties. Zoals aanbiedingen, extraatjes meegeven, 2 voor de prijs van 1, kortingen etc. Ja, dat is wel waar met name Nederlanders op 'aan' gaan. Als het er maar uit ziet alsof het goedkoop is of dat het een aanbieding is dan kopen we het. Want dan bespaar je geld. Maar je houdt jezelf natuurlijk voor de gek, want meestal heb je het helemaal niet nodig. Of is een aanbieding 2 voor de prijs van 1 eigenlijk de daadwerkelijk prijs. Je betaald eigenlijk altijd te veel! Maar goed. Dat zijn allemaal trucjes om mensen inderdaad aan te zetten tot aankoop van een product of dienst. Maar dat is niet daadwerkelijk waar het om draait. Het zijn korte termijn acties. Leuk om een keer te doen om de boel te stimuleren. Maar als dit je enige marketingstrategie is dan zullen mensen op je korting gaan kopen en niet omdat je zo betrouwbaar bent, of zo duurzaam of zo ontzettend hip. En zul je dus altijd met acties moeten strooien. Dat kan dus anders. Tenzij je altijd met kortingen wilt strooien natuurlijk ;-). Zichtbaarheid Ten eerste moet je natuurlijk een goed product of dienst hebben waar de markt naar vraagt. Vervolgens kun je niet stil blijven zitten. Je moet er bekendheid aan geven dat het bestaat. Je creëert zichtbaarheid. Als mensen nog niet in aanraking zijn geweest met je bedrijf dan moeten ze je product of dienst tegenwoordig wel 17x gezien hebben voordat ze überhaupt tot actie overgaan. Conclusie. Creëer dus heel veel zichtbaarheid. Laat je zien! En dat kan natuurlijk op heel veel manieren.

Herkenning Als je heel veel zichtbaarheid creëert gaan mensen begeven moment je herkennen. Zo van: 'Hé, dat heb ik al eens eerder gezien. Ik moet toch eens een kijkje nemen wat dat dan precies is.' Om te zorgen dat herkenning optreed, moet wat je naar buiten brengt er altijd hetzelfde uitzien of in dezelfde herkenbare stijl. Dus als iemand binnen je bedrijf zegt, 'Ja, maar dat is saai' , dan ben je goed bezig. Voor je publiek is het namelijk juist niét saai. Mensen zien namelijk zó veel verschillende reclames, visuals, beelden, dat onze hersenen dat eigenlijk niet aan kunnen. Ze gaan filteren. En als je dus altijd hetzelfde ziet, dan wordt dat door je hersenen herkent en kan het worden opgeslagen en ingedeeld. Ergens in die hersenpan van je :-). En dus treed herkenning op. En dat is wat we willen :-).

Betrouwbaar Daarbij geeft herkenning ook een betrouwbaar gevoel. En als iets betrouwbaarheid uitstraalt dan geeft dat een veilig gevoel en zet dat je eerder aan tot aankoop. Het is namelijk menselijk om angst en onveiligheid te vermeiden. Dat creëert namelijk onstabiliteit en onzekerheid. En we willen toch het liefst een stabiel en zo zeker mogelijk leven, de meeste van ons dan. Er zijn altijd uitzonderingen ;-). Imago En dan heb je nog het imago. Je wilt als bedrijf natuurlijk ook iets uitstralen. Je wilt dat een bepaalde doelgroep je aan je bindt. En hoe bind je mensen aan je? Door ze te laten voelen dat ze erbij horen, dat als je jouw dienst of product kopen ze cool zijn, of betrouwbaar, of vernieuwend, of creatief, of mooi of überhip etc. Alles wat je maar kunt koppelen aan wat iemand wilt uitstralen. Iemand die een Apple heeft kleeft het imago creatief en vernieuwend aan, iemand die Nikes koopt is cool, sportief en vooruitstrevend, iemand die Coca Cola drinkt is cool en is niet suf, iemand die een porsch rijdt is een 'snelle gast', iemand die een Volvo rijdt is betrouwbaar, iemand die Tony Chocelony koopt is goed bezig. We hebben met z'n allen een status hoog te houden en daar helpen producten en of diensten bij. Verhaal En een imago creëer je door een verhaal te vertellen. Waarom besta jij als bedrijf, wat is je hogere doel? Dat is wat je naar buiten wilt brengen in iedere reclameboodschap, in iedere actie, op je website, op je social media. Als je een verhaal hebt, begrijpen mensen je. Ze willen meedoen met het verhaal. Ze kunnen zich ermee identificeren. En als ze zich ermee kunnen identificeren, dan heb je een imago aan je kleven. En blijf dat vooral vasthouden. Ga niet over op een ander verhaal, omdat je denkt dat iedereen er nu wel op is uitgekeken. Nee, dan verdwijnt je herkenbaarheid en je imago! En dat is weer niet goed voor de stimulans om een product of dienst van je af te nemen. Nog wat abstract? Of toch niet? Nou ja, voor alle alle zekerheid de boel toch nog even kort op een rij:

  • creëer zichtbaarheid, heel veel zichtbaarheid

  • creëer herkenning, door heel veel te herhalen: betrouwbaarheid treedt op

  • creëer een imago, door een goed verhaal te vertellen


Deze 3 punten gaan altijd hand in hand, het een kan niet zonder het ander.




Recent Posts

See All
bottom of page