Ieder bedrijf moet op social media zitten. Maar is dat wel zo? Op social media ben je zichtbaar bij een grote doelgroep. Mensen kunnen je volgen op hun tijdlijn en als ze je bericht echt leuk vinden liken en delen ze, zodat nog meer mensen jouw bericht zien. Wat wil je nog meer.
Nadelen?
Er kleven wel een paar nadelen aan. Als je het echt goed wilt doen kost het tijd, veel tijd. Daarnaast heeft social media jou in je beheer. Zij bepalen wat iemand te zien krijgt. Je bent afhankelijk van de algoritmes die het social media kanaal instelt en welke andere beslissingen het bedrijf neemt. Het is geen onafhankelijke tool. Dus vooral niet álles inzetten op social media. Maar maak altijd een goeie mix van marketingmiddelen.
Je product of dienst staat altijd centraal
Denk dus goed na of social media bij je bedrijf past en op welke manier. Is het effectief genoeg? Levert het in verhouding genoeg op? Voor veel bedrijven wel, maar voor veel bedrijven ook niet. Als bedrijf haal je misschien je klanten op een heel andere manier binnen. Mond tot mond reclame bijvoorbeeld is een van de sterkste marketingmiddelen. Als je dat als bedrijf voor elkaar krijgt, dan ben je goed bezig. Want dan staat je product of dienst als een rots. Als klanten tevreden zijn, maken zÃj de reclame voor je. Je product of dienst staat dus altijd centraal! Is je product of dienst niet op orde dan kun je marketingtools inzetten wat je wilt, maar dan bereik je je doel niet. Dus ook niet als je social media volop inzet. Klanten komen, maar blijven niet.
Exposure
Maar stel dat je net begonnen bent met je bedrijf of je wilt een nieuwe doelgroep aanspreken. Dan heb je nog geen mond tot mondreclame kunnen creëren. Dus dan moet je daar toch exposure aan geven. Dat kan op heel veel verschillende manieren. Je kunt een nieuwsbrief opstellen, communities samenstellen (niet perse via social media), (online) adverteren, buitenreclame, flyeren, posters verspreiden, open dag organiseren, uitnodigingen versturen etc. Er is dus nog heel veel buiten social media.
Klantreis (customer journey) En niet te vergeten, social media is er niet altijd geweest en toen draaide de wereld ook gewoon door. Social media is in deze tijd een heel handige marketingtool, maar het is niet heilig. Vergeet niet de andere middelen en daarop in te zetten. Kijk wat binnen de reis van jouw klant past en welke rol social media hierin speelt. Is dat een grote rol, een kleine, of misschien wel helemaal geen rol. Dan maak je de goede keuzes. En keuzes maken zaken helder en helderheid zorgt #foryourexposure.
Comments