Léon: ‘Het leuke van een logo ontwerpen is dat ik zelf ook nooit weet waar ik op uit kom.’
Léon is onze ontwerper en Noortje is de sidekick in dit proces. Even een frisse blik van de Gold Bandit zorgt voor een andere kijk. Een van de huisstijl elementen die Léon ontwerpt is het logo. Maar hoe ontwikkelt onze Dark Bandit eigenlijk een logo? Hij vertelt het hier! Oh ja, allereerst is het goed om te weten dat een logo kan bestaan uit een woordmerk met beeldmerk of één van beiden.
Léon Bij het ontwikkelen van een logo begin ik altijd met het luisteren naar de klant. Ik laat hem of haar vertellen over het bedrijf, waar deze voor staat en vraag naar zijn of haar passie. Ik luister en probeer te begrijpen.
Vaak worden er woorden genoemd zoals zakelijk, helder, clean, vriendelijk of 'aansprekend bij de doelgroep'. Hier vraag ik op door, want dat kan voor iedereen iets anders betekenen. En ik wil juist weten wat het voor de klant betekent, niet wat het voor mij betekent. Zo kan ik de juiste elementen in het logo verwerken. Dan leg ik uit dat Koala Bandits niet eventjes een ‘logootje’ maakt maar dat het een samenwerking is tussen de klant en de Koala Bandits. Het gaat niet om een mooi plaatje of figuurtje, maar een verbeelding van waar het bedrijf voor staat en de beoogde doelgroep ook aanspreekt. Mooi of lelijk zijn hier dus geen criteria, maar het draait om communicatie.
Na het eerste gesprek heb ik meestal een goed beeld van wat de klant wil. Vervolgens slaap ik er altijd een nachtje over om het een en ander te laten bezinken. Even alles in mijn dromen verwerken, dat werkt altijd! De volgende dag, als het allemaal nog vers in mijn geheugen zit, ga ik op zoek naar inspiratie. Ik sta open voor alle mogelijkheden van een logo die binnen de visie van het bedrijf past. Ik analyseer de doelgroep. Want de doelgroep en het logo moeten matchen. De doelgroep moet het juiste gevoel bij het logo krijgen. Schrik niet, ik pluis niet alles uit tot op detail, maar ik laat vooral mijn onderbewuste het werk doen. Ik vertrouw hierop, omdat ik de afgelopen jaren veel ervaring hierin heb opgebouwd. Je kunt bijvoorbeeld denken aan een vormentaal waar bijna iedereen op een te verwachte manier op reageert. Zoals ronde vormen die zacht, vriendelijk en vrouwelijk aandoen. En hoekige vormen die vaak stabiliteit, robuust en harder aandoen.
Met al deze informatie ga ik aan de slag. Eerste schrijf en schets ik wat in een tekenboekje en als ik iets op het spoor ben dan zet ik dat om in een digitale versie. Dit om snel variatie en snelle ideetjes op de basis los te kunnen laten. Als het moet overleg ik nogmaals met de klant zonder dat ik een tussenresultaat laat zien. Ik wil dan graag ‘toetsen’ of ik op de goede weg ben.
Soms heel snel en soms wat langzamer krijgt het logo zijn uiteindelijke vorm. Het leuke van het ontwerpen is dat ik zelf ook nooit weet waar ik op uit kom. Het is een creatieve reis van allerlei ontwerp beslissingen die uiteindelijk de essentie van hetgeen waar het bedrijf voor staat naar boven brengt in het logo én uiteraard de beoogde doelgroep aanspreekt.
En dat proces heeft ook ons eigen logo doorlopen 😊.
Comments